سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میان او و حقّ انگاشتن باطل، جدایی می اندازد [امام صادق علیه السلام ـ درباره گفته خدای « بدانید که خداوند میان انسان و دلش جدایی می اندازد» فرمود]
 
پنج شنبه 89 اسفند 12 , ساعت 3:24 عصر

نوروز در اردبیل؛ از آب گرم سردابه تا دریاچه طبیعی نئور




زمانی که «تکم چی ها» در سطح شهرهای استان اردبیل و بخصوص در روستاهای آن به راه می افتند و با آن صداهای دلنشین نوید فرا رسیدن بهار و نوروز را می دهند خنده بر لبان ساکنان این منطقه می نشیند. تکم چی ها پیک نوروز در اردبیل به شمار می روند. تکم عروسک چوبی کوچکی است به شکل بز که با پارچه های رنگی، زنگوله، سکه و آیینه زینت می یابد. چوبی باریک به زیر شکم عروسک متصل است که انتهای این چوب هم از سوراخ وسط صفحه های چوبی می گذرد. تکمچی با خواندن اشعاری، فرا رسیدن بهار را به مردم بشارت داده و مردم نیز در قبال این شادمانی، هدیه هائی به تکمچی می دهند.
    حرکت تکمچی نشان دهنده فرا رسیدن نوروز است نشانی از آمدن بهار و رفتن سرما و زمستان است. و زمانیکه تکمچی، حرکت دادن تکم آواز «سیزون بوتازه بایراموز مبارک» «آیوز، ایلوز، گونوز، هفته وز مبارک» (عید تازه تان مبارک، ماه و سال و روز هفته هایتان مبارک) را سر می دهند مردم حرکت خود را برای استقبال از نوروز و میهمانان نوروزی در سطح استان آغاز می کنند.
    استان اردبیل دارای طبیعت زیبا و دل انگیزی است که از اوایل بهار با چشم اندازهای روح نواز و گل های رنگارنگ در دشت های سبز و کوهپایه های استوار دل هر گردشگری را می نوازد و انسان را به رویاهای زیبا می برد.
    تنوع اقلیمی طبیعی در اردبیل از ویژگی های گردشگری این استان در طبیعت گردی است. هر نقطه ای از این استان جذابیت و ویژگی خاص و منحصر به فرد دارد. از برف و سرمای یخچال های سبلان تا منطقه جنگل فندقلو و مشه سویی، از جالیزهای پارس آباد گرمسیر تا باغها و کوهساره های خلخال سردسیر، از آب گرم زیبای سردابه تا دریاچه طبیعی نئور در کوه باغرو از شهر گردشگری سرعین تا پیچ و خم های جنگلی گردنه زیبای حیران در محور اردبیل، آستارا، از قلعه های تاریخی استان تا منطقه تفریحی چشمه بولاغلار در نیر از دریاچه شورابیل تا مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و بازار سرپوشیده و تاریخی اردبیل همه و همه یک مجموعه از پدیده های متنوع طبیعی است.اردبیل با این همه زیبایی و مواهب خدادادی و با مجموعه ای از دیدنی های طبیعی و میراث های تاریخی در ردیف یکی از نقاط دیدنی و گردشگری ایران اسلامی است.
    اردبیل با این ویژگی ها و با بهره بردن از دریاچه های طبیعی، جنگل ها، تفرجگاه ها، مجتمع های تفریحی و آثار باستانی متعدد در انتظار مسافران نوروزی است.داشتن هوای پاک، سالم و عاری از هرگونه آلودگی یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند متعال نصیب این منطقه کرده است. آنهایی که در ایام تعطیلات نوروزی به اردبیل مسافرت می کنند در طول مدت اقامت در منطقه ریه های خود را به تنفس از یک هوای پاک میهمان می کنند و بدون شک از وجود چنین هوای پاکی در این منطقه شگفت زده می شوند.
    وجود مواهب طبیعی و منابع خدادادی که همه آنها در نوع خود بی نظیر و یا کم نظیر است موجب می شود که هر ساله تعداد قابل توجهی از هموطنان برای گذراندن تعطیلات نوروزی به استان اردبیل سفر کنند و از نعمت های موجود در این منطقه بهره ببرند.

نویسنده: گزارش از: نادر پرستار خبرنگار کیهان در اردبیل



لیست کل یادداشت های این وبلاگ