سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، مؤمنِ دانایِ ژرف اندیشِ پارسایِ فروتنِ آزرمگینِ دانشورِ خوش خویِ میانه روِ با انصاف رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 آبان 3 , ساعت 10:39 صبح

داستان کوتاه

راه صحیح پرسیدن سوال

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید


دوشنبه 89 آبان 3 , ساعت 10:39 صبح

فن آوری

دستگاه تبدیل هوا به آب!!

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید


دوشنبه 89 آبان 3 , ساعت 10:39 صبح

ترین ها

سردتربن-خشک ترین و آرام ترین نقطه کره زمین!

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید


دوشنبه 89 آبان 3 , ساعت 10:39 صبح

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه جدید

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید


دوشنبه 89 آبان 3 , ساعت 10:39 صبح

لطیفه

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید

 


چهارشنبه 89 مهر 21 , ساعت 11:40 صبح

دانلود مراسم اختتامیه جام جهانی 2010

یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 3:59 عصر

 


رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تلاش میکنیم با حفظ محدودیت در رفت و آمد و توجه به منظرهای فرهنگی و بصری، استقرار باستان شناسان را در جایی قرار دهیم که هیچ اتفاق ناگواری در مجموعه پارسی-پاسارگاد، رخ ندهد.


احمد خوشنویس در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: با انتقال پژوهشکده باستان شناسی به تخت جمشید، این پژوهشکده در مهد باستان کشور میتواند استقرار یابد و اگر این پژوهشکده در شیراز باشد، همان چیزی که در تهران وجود داشت، تکرار میشود.


خوشنویس که سرپرستی بنیاد پژوهشی پارسه-پاسارگاد را نیز به عهده دارد، درباره تغییر مدیریتی در این مجموعه اظهار داشت: مشکلات مالی این پایگاه، لاینحل بوده و به دلیل اینکه پژوهشگاه، نهادی است که مسایل مالی را از طریق بخشهای اداری مالی دیگر دانشگاهها میتواند حل کند، قصد داریم از این بستر برای ردیف کردن برنامه های پایگاه استفاده کنیم. علاوه بر این، تلاش میکنیم قدرت بهتری را در هزینه کارکردها داشته باشیم و مسائلی را که بین پایگاه و استان بوجود آمد، حل کنیم


یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 3:59 عصر

گزنفون(تاریخ نویس)، در نوشته های خود گفته: کوروش کبیر، توانایی وسعت دادن کشور خود را در قسمتی از دنیا داشت که همه را متحیر بکند و هیچکس کاری که به ضرر و زیان او بود، انجام نمیداد. تمام خواسته های مردم را که انگار به او الهام شده بود، انجام میداد و هر کسی آرزو داشت که در امپراطوری او زندگی کند.


کوروش، فرمانروای بزرگترین منطقه جهان که از دریای مدیترانه تا به شرق ایران و از شمال از دریای سیاه تا به مرزهای عربی ادامه داشت، بود. تمام اینها از روی لوحه کوروش که به استوانه معروف است و مانند یک بشکه است که روی آن با خط میخی حکایت گرفتن بابل حکاکی شده است و کوروش خودش را در آن، فرمانروای دنیا میخواند. کوروش همچنین بازگو میکند که چطور مردمی را که به صورت برده در بابل بودند، به سرزمینهای خود برگردانده است. در این لوح از یهودیان نامی برده نشده است، اما بطور مشخص در کتاب(ازرا) گفته شده که تمام اسیرانی که بوسیله (نبوکدنصر) گرفتار شده بودند به کشور خود، اورشلیم، مراجعت کرده و معبد خود را از نو بنا کردند.


این سندی است از عقیده و ایمان کوروش که همیشه به آن ممارست میکرد و میخواست که صلح و صفا را به زندگی مردم بیاورد و این خوش باش و درودی است که در اولین فصل حقوق بشر آمده است. با این که قسمتی از لوحه کوروش بر اثر مرور زمان از بین رفته است اما قسمت اعظم آن مانده و ترجمه شده است.


منبع: ایران در هزاره اول قبل از میلاد


یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 3:59 عصر

املاک زیر کشت و باغهای بسیار وسیع و متعدد سلطنتی، تنها قادر به تولید قسمتی از نیازهای غذایی مردم بود. بقیه محصولات، از آن دهقانان آزاد و زمینداران بزرگ بود که مالیات محصولات خود را ظاهرا بصورت ده به یک پرداخت میکردند و اختیار بقیه برداشت با خودشان بود. در کنار این زمینداران کوچک و بزرگ، انبوهی کشاورز بی زمین بودند که گاه، قرارداد اجاره ای با دربار امضا میکردند و به زحمت روزگار میگذراندند. رسم بر این بود که زمین و مقداری بذر از دیوان به آنها داده میشد تا میزان حساب شده ای از برداشت محصولات خود را به دیوان پس بدهند. در ایران هنوز هم تقسیم برداشت به پنج سهم: بذر، زمین، گاو، آب و نیروی کار معمول است.کشاورز فاقد زمین و بذر و آب و گاو، فقط حق تملک یک پنجم زمین را دارد. این شیوه قطعا از زمان هخامنشیان معمول بوده است.


در اطلاعاتی که لوح های دیوانی تخت جمشید درباره درآمد قراردادهای اجاری در اختیار ما میگذارد، به بندی اشاره میشود که در اختیار زمینهای خصوصی و سلطنتی بی آب و یا با آب قرار داده اند. به نظر میرسد علاوه بر بذر، گاو و دیگر چارپایان نیز در اختیار کشاورزان گذارده شده است. با این همه، همیشه هم محصولات بر اساس پنج سهم تقسیم نمیشود. گاهی از ابتدا مشخص میشود که کشاورز به هنگام برداشت، باید چه میزان از محصولات را تحویل دهد. مثلا در مورد جو، در زمینهای آبی، ده برابر بذر دریافتی و در مورد کنجد، برنج و تخم کتان، سی برابر بذر دریافتی حق السهم پرداخت شده است.


در تسویه حسابها، گاه به مبالغ منفی بر میخوریم. مثلا در سال 502 پ.م، در آبادی(پرمیه) برای یک حق الاجاره 2230 لیتری جو، 400 لیتر کسری ثبت شده است. معمولا این کسریها را در سالهایی که محصولات زمین بهتر بوده، باز پس میگرفتند. ظاهرا این مقدار اضافی از طرف دیوان به صورت قسط بدهی محاسبه شده است. در برخی از حساب رسیها، بخش معینی برای دریافتهای اضافی به چشم میخورد. از این گزارشها، وقتی تعداد زیادی برای یک سال معین در دست باشد، پی میبریم که آن سال باید وفور نعمت و سال بازپرداخت دیوان بوده باشد.


روی هم رفته، دیوان اداری هخامنشی با مسئله اجاره داری زمین، بسیار ملاحظه کار تر از بابلیها رفتار میکرده است. در بابل، بانک معروف (مورشو) که حق انحصاری دریافت تمامی اجاره املاک سلطنتی، قناتها و گاوهای شخم زنی را در اختیار داشت، مطلقا صبر و ملاحظه کاری دیوان اداری تخت جمشید را نشان نمیداد. به کسری پرداختها، جریمه های سنگینی تعلق میگرفت که بیش از همه، خرده مستاجرها را تحت فشار قرار میداد. کارمندان مالیاتی در تحویل بذر و دریافت محصولات تعیین شده، نظارت داشتند. در صورت حسابها، معلوم است که زمین متعلق به اشخاص یا در زمره املاک سلطنتی است و چاپایان لازم را کدام طرف تامین کرده است. به این ترتیب، قراردادهای اجاری، منبع درآمدی مطمئن برای سازمان دیوان اداری بود که حقوق هزاران کارمند و کارگر را تامین میکرد.


منبع: کتاب از زبان داریوش


 


یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 3:59 عصر

 


لوح طلایی هخامنشی


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با انتقال مرکز باستان شناسی دریایی کشور از استان تهران به استان بوشهر موافقت کرد.


 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: استقرار این مرکز در استان بوشهر، زمینه رمز گشایی لوح طلایی چین خورده هخامنشی که بیش از پنج سال از کشف آن میگذرد را فراهم خواهد کرد.


 این لوح طلا که بیش از سه کیلوگرم وزن دارد، در جریان کاوشهای باستان شناسی کاخ بردک سیاه در منطقه درودگاه شهرستان دشتستان و در زیر یکی از ستونهای کاخ، کشف شد.


 احتمال میدهیم این لوح چین خورده، یک فرمان باشد که با رمزگشایی آن، بسیاری از موارد تاریخی زمان هخامنشیان، روشن خواهد شد. این لوح، هم اکنون در یکی از بانکهای استان بوشهر، نگهداری میشود


 


 


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ